At have en god hjemmeside hjælper selvfølgelig ikke, hvis ingen finder den. Det er derfor det er så vigtigt, at du SEO-optimerer din hjemmeside på den rigtige måde, for at give søgemaskinerne en mulighed for at finde ud af hvad din hjemmeside handler om, her får du 5 tip til søgemaskineoptimering.
- Teknisk SEO på hjemmesiden
Gennemgå din hjemmeside så at de tekniske forhold er på plads. Det handler f.eks. om hastigheden på din hjemmeside- billeder skal for eksempel gemmes i det rigtige format og størrelse, og at hjemmesiden og platformen skal opdateres til den nyeste version. Når du hyrer en webdesigner til at udvikle din hjemmeside, så kan det være en god idé at få nævnt at SEO vil komme være en vigtig faktor i din online markedsføring.
- Vælg de rigtige søgeord som du vil optimere til – de ord, dine målgrupper søger efter
Som det første skal du undersøge og beslutte, hvilke ord / søgeudtryk, der passer til dit fag, og hvilke ord som du ønsker at blive fundet på. Der er flere forskellige værktøjer til at finde ud af, hvordan man vælger det rigtige ord / søgeudtryk. En god start er at vælge ord, som du ved, bruges af dine forskellige målgrupper – brancheudtryk og andre ord, der har forbindelse til dine tjenester. Undgå dog at falde i fælden ved at bruge komplicerede tekniske udtryk, som du selv bruger internt, men som ingen bruger i deres søgninger. Tænk som kunden / målgruppen – hvad leder de efter for at finde det, du tilbyder?
- Opret læsevenligt indhold
Husk først og fremmest at skrive tekster, der er behagelige at læse. Skriv nyttige og underholdende indlæg, hvor du tilbyder viden, der kan være nyttig og sjov for dine målgrupper. HUSK at få med søgeordene tilpas meget i teksten, ca. 1-2 % af teksten.
- Opret indlæg, der er relevante for din målgruppe
Skriv om gode tips og hvad der sker i din virksomhed, lad dig inspireres af andre virksomheder, se denne låsesmed, som har en blog som handler om alt muligt som er relevant for en låsesmed.
Skriv hvert enkelt blogindlæg dedikeret til en specifikt søgeord. Så prøv ikke at inkludere for mange af dine forskellige søgeord i et og samme indlæg eller landingsside
- Se hvordan andre, der ender højt i søgemaskinerne, har klaret sig
For at få konkrete eksempler på, hvordan SEO-optimerede blogindlæg kan se ud, kan du se på andre, der ender højt i søgeresultaterne i din branche. Se og lær af dine konkurrenter. Hvis du gør mere end hvad de gør og hvis du gør de bedre, så øger du sandsynligheden for at du kan overhale dem i søgemaskinerne.