Et callcenter er en form for kundeservice, hvor virksomheder kontraherer medarbejdere til at tage eller foretage opkald på vegne af virksomheden. Dette kan gøres enten indgående eller udgående. Indgående callcentre er, når kunder eller klienter kontakter virksomheden for at få hjælp, og udgående callcentre er, når repræsentanter fra virksomheden kontakter potentielle eller nuværende kunder. Der findes flere forskellige typer callcentre, som opfylder specifikke behov
Indgående callcenter
Et indgående callcenter er, når kunder eller klienter kontakter virksomheden for at få hjælp. Den mest almindelige årsag til, at folk kontakter et indgående callcenter, er for at afgive en ordre, stille et spørgsmål eller indgive en klage. For at kunne yde god kundeservice skal repræsentanterne i indgående callcentre have viden om det produkt eller den tjenesteydelse, der tilbydes, og være gode til at håndtere samtaler og problemløsning
Udgående callcenter
Et outbound callcenter er et sted, hvor repræsentanter fra virksomheden kontakter potentielle eller nuværende kunder. Den mest almindelige årsag til et udgående opkald er salg eller kundeopfølgning. Repræsentanter fra outbound call centre skal være gode til salg samt håndtere indsigelser og være trygge ved at fortsætte en samtale. Da de desuden ringer til folk, som ikke har kontaktet dem først, skal de også kunne håndtere afvisninger.
Hvilket callcenter skal du vælge?
Hvilken type callcenter du vælger, afhænger af dine behov som virksomhed. Hvis du vil have nogen til at håndtere telefonopkald fra dine nuværende og potentielle kunder, så vil du have et indgående callcenter. Hvis du vil have nogen til at foretage salgsopkald på dine vegne, så vil du have et udgående callcenter. Der findes også virksomheder, der tilbyder begge tjenester.
Pris for et callcenter?
Prisen for et callcenter varierer afhængigt af den type tjenesteydelse, der tilbydes, og af virksomhedens størrelse. Generelt er inbound callcentre billigere end outbound callcentre, fordi de ikke kræver så meget uddannelse af deres repræsentanter. Prisen falder også i takt med, at antallet af medarbejdere i callcentret stiger, fordi stordriftsfordele kommer i spil.
Konklusion
Der findes flere forskellige typer callcentre, som virksomheder kan vælge mellem alt efter deres behov. De mest almindelige typer er indgående og udgående, men der er også dem, der tilbyder begge tjenester. Prisen varierer afhængigt af den type tjeneste, der tilbydes, og af virksomhedens størrelse, men generelt er indgående centre billigere end udgående centre.