FNs verdensmål som løftestang for virksomhedernes CSR-arbejde

CSR

Mange borgere har mistet tilliden til, at det offentlige/politikere kan/vil sikre tilfredsstillende løsninger på væsentlige “bløde” udfordringer. Det sker i kølvandet på en verdensomspændende finanskrise, klimaudfordringer, flygtningekriser, sundhedssystemer der bryder sammen samt sociale problemer der forsøges løst med puljer, bistandshjælp, lappeløsninger og pisk.

Samtidig kan virksomhedernes bidrag til at løfte et socialt ansvar være svære at honorere, ud over enkeltstående og måske mindre strategiske og afgørende indsatser. Og der stilles ofte spørgsmålstegn ved legitimiteten af disse tiltag.

Men noget er ved at ske. Initiativer inden for social innovation, samskabelse, sociale investeringsprogrammer, bæredygtighed, CSV-programmer, krav om øget åbenhed og 3-dobbelte bundlinjer samt konkrete borgerinitiativer pibler frem.

En af årsagerne til, at flere tager et medansvar og begynder at arbejde sammen er FN’s verdensmål; 17 målsætninger, som alle kan arbejde henimod for at forbedre verdens tilstand og levevilkårene rundt om i verden frem mod 2030. Det har mange virksomheder og offentlige institutioner fået øjnene op for.

I praksis har dette ført til, at der verden over bliver afholdt en række events og lanceret forskellige samarbejder og initiativer, der kan bringe verden i en mere socialt retfærdig, bæredygtig, og sund retning. I Danmark har bl.a. DI taget teten til at komme i gang med det, og i en række byer som Århus og Roskilde har kommuner og lokale aktører afholdt temadage og events, hvor borgere og studerende har kunne byde ind med løsninger på konkrete udfordringer fremsat af virksomheder, organisationer og myndigheder.

Jeg havde selv fornøjelsen af at deltage ved arrangementet i Roskilde, hvor en gruppe studerende fandt frem til en genial løsning på en bæredygtighedsudfordring fra Rockwool i form af en mobil myreture. Den blev af dommerne vurderet til at have den største effekt på FN’s verdensmål. Derudover vandt en gruppe studerende for deres bud på, hvordan man kan måle værdien af socialt arbejde.

Stort tillykke. Godt gået!

3 thoughts on “FNs verdensmål som løftestang for virksomhedernes CSR-arbejde
  1. Pingback: Dansk erhvervsliv og arbejdsliv af HR- og Innnovationskonsulent Annette Rolsting | Den cirkulære økonomi er en sund forretning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *