Akutjob – en acceptabel løsning?

Shutterstock /scyther5

Arbejdsløshed kan håndteres og bekæmpes på forskellige måder. Spørgsmålet er, hvad der virker bedst og hvad der er mest populært. I Danmark har det ikke været populært at ændre på den seneste dagpengereform. Til gengæld har der været generel enighed om at sænke skatten på arbejde, dog ikke selskabsskatten. Imidlertid kan vi endnu ikke se de gavnlige virkninger af skattereformen, og udsigten til at fastholde arbejdspladser og skabe nye er heller ikke særlig god.

Så hvad gør man for at gøre en forskel på den korte bane?

Jo, man beslutter sig for en akutjobpakke, som arbejdsgiverne efterfølgende ikke vil binde sig til. Et quick fix for nogle ledige dagpengemodtagere, men konkurrenceforvridning for mere kvalificerede medarbejdere og personer med en kortere arbejdsløshedsperiode. Ej heller løser det problemet med de arbejdspladser der bliver nedlagt eller flyttet til udlandet, personer med behov for opkvalificering eller personer udsat for aldersdiskrimination   

Til gengæld kan det måske give regeringen plads til at vise handlekraft og sætte dagsordenen på andre områder.

Og om det er en acceptabel løsning, det afhænger vist af, hvem man spørger.

3 thoughts on “Akutjob – en acceptabel løsning?
  1. Pingback: Fremtidens Erhvervsliv v/ Annette Rolsting | Julegaver af både den gode og den dårlige slags fra dem på Christiansborg

  2. Mit Firma har fået en kontrakt med Banedanmarks landsdækkende sporjustering.
    Det er vi godt tilfredse med, i hvert fald lige indtil at vi får besked på at Banedanmark selv har ansat 3 personer i Akutjob.
    Dette betyder at vores firma pludselig skal levere 3 fuldtids medarbejdere mindre, og det var efter vi indgik kontrakten med dem.

    Ydermere betaler vores ansatte, der så er blevet plads til, en stor pris hver aften. For Akutjobberne er helt og aldeles forskånet for kvalifikationer, eller viljen til at arbejde på lige vilkår med os andre.

    Dette kvæler lige så stille vores firma.
    Men gør jeg indsigelser, går Banedanmark bare til vores konkurrenter.

    Ikke den situation jeg havde set frem til.

    • Ja, det er en hån mod samarbejdspartnere, konkurrenter og Banedanmarks faste medarbejdere. På samme måde som da Metrobyggeriet i København kun førte til 6 praktikpladser. Hvem ved, måske der er lidt hjælp at hente fra den nye transportminister.

Comments are closed.